NOVÝ METROPOLITNÍ PLÁN
a jeho dopady na dopravu v Újezdě nad Lesy
Proč je potřeba se ozvat?
🚗 Doprava dnes (údaje z měření roku 2024). Ulice Staroújezdská: 4 900 osobních + 337 pomalých vozidel/den
Po zprovoznění přeložky silnice I/12 (výhled rok 2030)
Staroújezdská: nárůst na 7 500 vozidel/den (+ 39 %). V Lipách: nárůst na 8 900 vozidel/den (+ 71 %)
Rozvojové plochy v MČ Koloděje (Metropolitní plán 2025)
Na východním okraji Koloděj jsou dvě plánované rozvojové plochy:
1. Plocha občanské vybavenosti (31 033 m²) → odhad*: 5 500 jízd/den (75 % pojede ulicí Staroújezdská)
2. Plocha pro malé a střední podnikání (32 115 m²) → odhad*: 700 jízd/den
Celková intenzita dopravy v ulici Staroújezdská až 12 000 vozidel/den.
V Újezdě nad Lesy jsme dlouhé roky čekali na obchvat. Je to stavba, která má zásadně ulevit našim ulicím, zklidnit dopravu, zlepšit kvalitu života a umožnit, aby autobusy konečně jezdily na Černý Most podle jízdního řádu a cesta do Běchovic nebyla celodenním výletem. Všichni jsme věděli, že obchvat potřebujeme – a proto se na něj těšíme.
Každé PRO má i své PROTI: zprovoznění obchvatu přinese i některé negativní dopady. Dopravní komise naší MČ na svém webu upozorňuje, že po otevření vznikne nový tah od Koloděj směrem do centra Újezda, což povede k růstu provozu na Staroújezdské od rybníka, kolem hasičů a pošty až ke křižovatce u Levelu. Podle měření dopravních intenzit z loňského roku zde denně projede 5 237 vozidel. Po zprovoznění přeložky silnice I/12 by mělo dojít k nárůstu intenzit automobilové dopravy v ulici Staroújezdská na 7 500 vozidel/den (+39 %) a v ulici V Lipách na 8 900 vozidel/den (+71 %).
V návrhu nového Metropolitního plánu se objevilo ještě jedno překvapení, které jde úplně proti tomu, co se léta slibovalo. Na místě, kde měl být ochranný pás zeleně - hluková a vizuální bariéra mezi obchvatem a obytnou částí Újezda - se nyní objevila možnost výstavby tzv. občanské vybavenosti o rozloze 31 000 m². To znamená, že na pozemku č. 723/1, na okraji Újezda, by mohly vzniknout komerční objekty, například menší obchodní centrum nebo další provozy přitahující dopravu.
Podle odborných propočtů by tato nová plocha občanské vybavenosti přinesla dalších zhruba 5 500 jízd denně, přičemž až 75 % této dopravy by mířilo směrem do Újezda, přes naši hlavní křižovatku dál nebo do okolních ulic. Místo slíbeného zklidnění by tak vznikla druhá dopravní tepna - jen vedená opačným směrem.
Jsme rádi za obchvat, podporujeme ho a potřebujeme ho. Problémem jsou ale nečekané změny v Metropolitním plánu, které přinášejí další dopravní zátěž. Proto je potřeba trvat na původních slibech a zachovat k ochraně Újezda pás izolační zeleně tam, kde byl od začátku navržen. Toto opatření je klíčové pro kvalitu ovzduší a redukci trvalé hlukové zátěže.
K podání námitky proti této změně máme však čas pouze do 3. 12. 2025. Pokud se nám podaří sesbírat alespoň 200 podpisů, Magistrát hlavního města Prahy je povinen se námitkou zabývat. Je to účinný způsob, jak docílit realizace ochranného opatření – zeleného protihlukového pásu, i dalším zbytečným dopravním zátěžím, které by zásadně ovlivnily život v Újezdě nad Lesy.
Pojďme společně říct, že to tak nechceme! Dovolíme si Vás obejít s podpisovým archem a budete-li chtít podpořit myšlenku bezpečnosti a ochrany obyvatel MČ Praha 21 proti zvýšené hlukové zátěži, rádi Vám zároveň poskytněme další informace. Připojte se svým podpisem za zachování zeleného ochranného pásu kolem Újezda nad Lesy!
Podepsaný arch můžete vhodit do naší označení schránky (Sudějovická 2705 - v blízkosti hřiště na Psím plácku), osobně odevzdat Tomáši Kučerovi (731 111 832 - t.kuc@seznam.cz) nebo se s námi potkat na veřejných podpisových místech v Újezdě v týdnu od 24. do 30. listopadu. (místa a časy brzy zveřejníme)



.jpg)